Românul digital, parte din societatea europeană raportată de Eurostat

Publicat de

EUROSTAT a publicat recent un raport despre profilul societății și al întreprinderilor digitale, despre securitatea internetului, despre comerțul electronic şi despre piața unică digitală din Europa.

Românul digital

În acest context european, urmărim să aflăm cine este şi cum se comportă ROMÂNUL DIGITAL în mediul online, aşa cum apare în statisticile EUROSTAT pentru anul 2016.

CINE SUNT UTILIZATORII DE INTERNET

euro01

ACCES LA INTERNET

EUROPA
85% din gospodării au acces la internet, mai mult în urban decât în rural, diferenţa este mică însă. Cei care nu au încă acces la internet au motivat fie că nu îl consideră necesar, fie că nu au abilităţile să îl folosească.
ROMÂNIA
63% din gospodării au acces la internet.

ZILNIC PE INTERNET

EUROPA
87% dintre utilizatori accesează zilnic internetul. Cei mai mulţi din Italia (96 %) şi Luxembourg (95%).
ROMÂNIA
71% dintre utilizatori accesează zilnic internetul.

În fiecare zi, cei mai activi sunt bărbaţii din categoria de vârstă 16-24 de ani. La polul opus, cel mai puţin întâlnite zilnic pe internet sunt femeile din categoria de vârstă 55-74 de ani. După ocupaţie şi gradul de educaţie, studenţii şi angajaţii cu studii superioare folosesc zilnic internetul.

Ordinea utilizării dispozitivelor pentru accesul zilnic la internet:

euro1EUROPA
Smartphone – 79% (dispozitive mobile – 92%)
Laptop/netbook – 64%
Desktop PC – 54%
Tableta – 44%

ROMÂNIA
Smartphone – 70% (dispozitive mobile – 79%)
Desktop PC – 68%
Laptop/netbook – 37%
Tableta – 26%

Cine şi ce dispozitive foloseşte cel mai mult pentru conectarea zilnică la internet:

EUROPA
16-24 ani > smartphone – 94%, laptop – 71%, desktop – 53%
25-64 ani > smartphone – 79%, laptop – 63%, desktop – 55%
64-74 ani > laptop – 56%, desktop – 50%, smartphone – 48%

ROMÂNIA
16-24 ani > smartphone – 81%, desktop – 65%, laptop – 37%
25-64 ani > smartphone – 69%, desktop – 68%, laptop – 37%
64-74 ani > desktop – 78%, smartphone – 27%, laptop – 18%

În funcţie de educaţie, atât în Europa, cât şi în România, tinerii cu studii superioare folosesc cel mai mult la conectarea pe internet telefonul mobil, laptopul şi apoi desktopul. Diferenţa se vede la tinerii cu nivel scăzut de educaţie din România. După telefonul mobil, cei mai mulţi preferă să folosească desktopul în detrimentul laptopului.

PENTRU CE FOLOSESC ROMÂNII INTERNETUL

Cele mai comune activităţi ale utilizatorilor de internet în 2016:

euro2

EUROPA:

  1. foloseşte e-mailul (86%)
  2. caută de informaţii despre produse şi servicii (80%)
  3. citeşte ştirile din mass-media online (70%)
  4. este activ pe reţelele de socializare (63%)
  5. urmăreşte conţinut video despre produse şi servicii (62%)
  6. foloseşte internet banking (59%)

ROMÂNIA

  1. este activ pe reţelele de socializare (74%)
  2. foloseşte e-mailul (70%)
  3. citeşte ştirile din mass-media online (63%)
  4. caută informaţii despre produse şi servicii (59%)
  5. ascultă muzică (48%)
  6. iniţiază apeluri audio/video (45%)

Folosirea internet banking-ului are cel mai scăzut procentaj în România.

Activităţile românilor pe internet diferă însă de la o vârstă la alta.

Tinerii (16-24 ani) se joacă, ascultă muzică şi urmăresc filme pe internet, stau pe reţelele de socializare şi folosesc mailul. Şi adulţii (25-64 ani) stau cel mai mult pe reţelele de socializare, apoi folosesc mailul şi citesc ştirile. Seniorii (64-74 ani) aleg în principal să citească ştirile online, să folosească mailul şi apoi să stea pe reţelele de socializare.

UPLOAD
31% dintre români încarcă şi distribuie diferite forme de conţinut în mediul online, faţă de 34% media europeană.
DOWNLOAD
67% dintre internauţii români descarcă sau folosesc online: jocuri, muzică şi filme.

EDUCAŢIA DIGITALĂ

Educaţia digitală se referă la cei care au abilitatea de a dezvolta, opera și menține sisteme din Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) și pentru care aceastea constituie partea principală a activității lor. Abilităţile din domeniul TIC acoperă toate mijloacele tehnice utilizate pentru a face față comunicării informațiilor cu ajutorul tehnologiei, incluzând atât dispozitive, cât programe şi sisteme interconectate.

Iată datele din România vs Europa.

euro3

SECURITATEA ONLINE

Multe activități online solicită utilizatorilor de internet să furnizeze anumite tipuri de informații personale: detaliile cărților de credit pentru cumpărături online; detalii de contact la completarea formularelor online sau la crearea de conturi; localizarea coordonatelor GPS şi multe altele. Din acest punct de vedere, românii sunt pe ultimul loc din Europa privind furnizarea datelor personale pe internet. 69% dintre ei au menţionat că NU au furnizat niciodată date personale pe internet.

La prima vedere, putem spune că este o veste bună. Dar la o privire mai atentă asupra detaliilor, observăm că cele mai frecvente date personale furnizate de români pe internet sunt datele de contact, numele, data naşterii şi datele de identitate. Dacă vom corela aceste informaţii cu faptul că cei mai mulţi români nu cunosc modul de funcţionare al cookie-urilor şi nu iau măsuri pentru protejarea activităţii lor pe internet, putem spune că lipsa siguranţei pe internet nu este conştientizată de români.

euro4

Persoane care știu că cookie-urile pot fi utilizate pentru a urmări mișcările utilizatorilor pe internet:
EUROPA 71%
ROMÂNIA 38%

Persoane care NU știu că cookie-urile pot fi utilizate pentru a urmări mișcările utilizatorilor pe internet:
EUROPA 29%
ROMÂNIA 62%

Persoane care nu au schimbat niciodată setările din browserul de internet pentru a preveni sau a limita cantitatea de cookie-uri:
EUROPA 64%
ROMÂNIA 85%

Persoanele care știu că cookie-urile pot fi folosite pentru a urmări mișcările utilizatorilor pe Internet și care au schimbat vreodată setările din browser pentru a le preveni sau a le limita:
EUROPA 33%
ROMÂNIA 14%

Cetățenii nu folosesc software anti-tracking (program care limitează capacitatea de a urmări activitățile utilizatorului pe internet):
EUROPA 82%
ROMÂNIA 90%

În acest context, datele privind securitate online raportate de EUROSTAT în 2015 arată că trei sferturi dintre europeni nu s-au confruntat cu probleme pe internet.

Restul de 21% dintre utilizatorii de internet din Europa a spus că a sesizat doar infectarea computerelor cu viruşi care a dus la pierderea informaţiilor şi a timpului necesar remedierii sistemelor.

Aşteptăm cu interes şi datele din 2016 şi 2017, după valurile de ransomware care au făcut multe pagube în toată lumea.

Un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.