STUDIU DE CAZ Banking & cyber security awareness: Cum reacţionezi corect dacă eşti victima unei fraude bancare

Publicat de

Cum reacţionezi corect dacă eşti victima unei fraude bancare, în care banii din contul tău dispar fără ca tu să îi cheltuieşti? Vom afla care este răspunsul corect analizând un caz recent, punând cap la cap informaţiile, reacţiile clientului şi răspunsurile băncii. Bonus, o serie de recomandări pentru efectuarea în siguranţă a tranzacţiilor online cu cardul.

De cele mai multe ori, clienţii băncilor şi-au dat seama singuri că au devenit victime ale unor fraude bancare neautorizate. La fel s-a întâmplat şi în cazul lui B.B., victima unei fraude căreia din motive de securitate nu îi voi dezvălui identitatea. Prezentarea acestui caz are scopul de a face cât mai multă lume conştientă de pericolul fraudei bancare şi de modul corect în care trebuie să reacţioneze dacă îşi dau seama că sunt victime.

DETECŢIA FRAUDEI BANCARE

Clientul B.B. primeşte SMS pentru activirea unei plăţi în rate, corespunzătoare unei tranzacţii efectuate cu cardul lui de credit. Se întâmpla la sfârşitul lui august, vineri seara, după ora 21. Cum ştia că nu făcuse nicio plată, nu se aştepta la nicio notificare din partea băncii.

Norocul depistării rapide a tranzacţiilor neautorizare a fost acela că a avut activat serviciul SMS de notificare pentru orice tranzacţie. În caz contrar, ar fi durat mai mult până la verificarea extrasului de cont sau, mai grav, în cazul în care ar fi vrut să plătească cu acel card şi şi-ar fi dat seama că nu mai are bani disponibili.

REACŢIA CLIENTULUI

Primul gând a fost să afle pe Internet Banking mai multe detalii despre tranzacţie, dar site-ul era nefuncţional, fiind în mentenanţă.

A două zi dimineaţă, a reuşit să verifice istoricul tranzacţiilor pe Internet Banking şi avea două tranzacţii necunoscute în aşteptare în valoare totală de aproape 1.000 de dolari.

După ce a depistat că este victima unei fraude bancare, a sunat imediat la serviciul clienţi, unde i-au fost confirmate tranzacţiile care apăreau şi în extrasul de pe Internet Banking, şi a solicitat blocarea cardului şi a celor două tranzacţii care erau în aşteptare.

Următorul pas a fost îndreptat către cea mai apropiată agenţie a băncii, unde a relatat cele întâmplate, a completat avizul de refuz la plata celor două tranzacţii, pe motiv că nu au fost autorizate de el, şi a solicitat emiterea unui nou card.

A urmat sesizarea autorităţilor abilitate să investigheze acest caz. B.B. a depus plângere la sediul IGPR – Direcţia de Combatere a Criminalităţii Organizate în care a detaliat cele întâmplate şi la care a ataşat şi extrasele de cont primite de la bancă, aferente cardului pentru ultimele două luni. În aceeaşi zi, a dus numărul de înregistrare a plângerii la agenţia băncii la care a înregistrat sesizarea.

Deşi a solicitat băncii ca sumele celor două tranzacţii neautorizate să nu fie incluse pe următoarele extrase de cont şi să nu fie purtătoare de dobândă, acest lucru nu s-a întâmplat. Motivul însă este argumentat în răspunsurile pe care le-am primit din partea băncii.

REACŢIA BĂNCII

BCR a precizat că toate procedurile au fost respectate în cazul lui B.B.. Acesta a urmat paşii corespunzători şi cazul său urmează cursul firesc pentru soluţionare.

La această bancă, termenul de răspuns pentru procedura de refuz la plată este de 45 de zile din momentul iniţierii refuzului la plata (conform regulamentelor VISA/Mastercard). Dobânzile şi comisioanele aferente tranzacţiilor contestate se vor calcula conform prevederilor contractuale. Clientul trebuie să achite lunar suma minimă de plată comunicată în extrasul de cont. În cazul în care, în urma investigaţiilor, frauda se confirmă, se vor returna dobânzile şi comisioanele calculate pentru tranzacţiile contestate.

CONTESTAREA TRANZACŢIILOR NEAUTORIZATE

Ionuţ Stanimir, directorul executiv al Direcţia de Comunicare a BCR, a explicat care sunt paşii pe care un client al băncii ar trebui să-i urmeze după ce remarcă tranzacţii neautorizate în propriile conturi.

Orice client BCR care nu recunoaşte tranzacţiile efectuate de pe cardul său poate contesta respectivele tranzacţii prin formularul „Aviz de refuz la plată”.

Formularul completat ajunge la Direcţia Antifraudă Carduri, se face o analiză pe tranzacţiile contestate dar şi pentru tranzacţiile din istoricul clientului, se raportează tranzacţiile frauduloase către entităţile agreate (SAFE-System to Avoid Fraud Efectively), apoi se iniţiază procedura de refuz la plată. Aceasta are ca termen de răspuns 45 de zile din momentul iniţierii conform regulamentelor Visa/Mastercard.

În cazul în care refuzul la plată nu este contestat de comerciant, suma tranzacţiei contestate se creditează în contul clientului BCR. În cazul în care comerciantul contestă refuzul la plată iniţiat, acesta este obligat să ofere documente justificative cu privire la tranzacţiile în cauză. Documentele se analizează şi se pun la dispoziţia clientului.

PREVENŢIA FRAUDEI BANCARE

BCR oferă clienţilor o serie de RECOMANDĂRI PENTRU PREVENIREA FRAUDELOR DE CARDPentru tranzacţiile în mediul online, sunt şi câteva sfaturi utile:

– folosiţi site-uri securizate care solicită ca metodă de validare a tranzacţiei parola 3dSecure. Aceste site-uri au în josul paginii logoul „Verified by Visa” sau „Mastercard3D Secured”, dovadă că sunteţi pe un site securizat.

nu divulgaţi NICIODATĂ datele de identificare a cardului (numărul de card, data expirării, codul CVC de pe spatele cardului şi/sau parola 3DSecure). Nici un comerciant sau entitate bancară nu va cere clienţilor prin intermediul e-mail-urilor sau a diferitelor link-uri să confirme aceste date, acestea fiind atacuri de phishing.

Revenim cu deznodământul, când vom afla cum va fi soluţionat cazul prezentat.

Sursa foto: pixabay.com

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s