Efectul Cambridge Analytica: Ce se află în spatele aplicațiilor de Facebook care colectează datele a milioane de români – QUIZZ STAR, VIRALEMON, FEEDSGURU, FACEAPP

Publicat de

Îți poți imagina că aplicația care îți spune cu ce vedetă semeni sau ce ai fost într-o viață anterioară și cea care îți „sporește frumusețea fotografiei de profil” sunt de fapt tactici de colectare a informațiilor despre tine și despre prietenii tăi cu care ești conectat? De ce ar pune cineva disclaimer pentru a evidenția scopul conținutului pe care îl promovează? Oare să te scutească de efortul de a gândi? HM!

Întregul scandal cu dezvăluirile practicilor Cambridge Analytica pare că este doar vârful icebergului, ceea ce Facebook, Google și alți mari colectori de identități au scăpat de sub control și nu mai pot ascunde să nu se vadă. Dacă ar lua măsuri pentru protejarea utilizatorilor, ar însemna să își sinucidă afacerea care a evoluat de la comerț cu datele oamenilor la un negoț negru cu emoțiile lor pentru o putere mai mare.

CUM FUNCȚIONEAZĂ

Michael Phillips, intern în prelucrarea datelor la Cambridge Analytica, a publicat anul trecut un script pentru a demonstra cum se combină tehnologia în prelucrarea datelor despre emoțiile exprimate pe Internet.

Investigația Channel 4 News dezvăluie tacticile companiei Cambridge Analytica de a colecta, procesa și interpreta informațiile și acțiunile utilizatorilor de internet pentru influențarea comportamentelor acestora din viața reală.

Sunt două surse care spun același lucru, despre care toată lumea vorbea pe la colțuri. Se știa, dar nu se putea vorbi public pentru că era greu de demonstrat.

România pe harta Cambridge Analytica

SCL Group – Strategic Communication Laboratories este o companie privată britanică de cercetare comportamentală şi de comunicare strategică, înfiinţată în Londra în 1993. Şeful biroului SCL Group de la Bucureşti este omul de afaceri Petre Imre, conform HotNews. Nu întâmplător jurnaliștii români descoperă acum România pe harta globală a clienților SCL Group.

Capcana manipulării are extensii de colectare inconștiente și una dintre ele poți fi chiar tu

Contul meu de Facebook este în contact cu peste o mie de oameni, pe care îi cunosc și în viața reală în proporție de 99%. Majoritarea sunt jurnaliști sau oameni care lucrează în media, care au la rândul lor mii de alți prieteni și alte mii de followeri. Unii sunt vedete, apar sau au apărut la pupitrul știrilor sau au realizat emisiuni de succes. Sunt oameni purtători de mesaj și influențatori de opinii și de acțiuni, sunt oameni buni și deștepți, pe care îi apreciez pentru capacitățile lor profesionale.

DAR! Nu de puține ori mi-au apărut în timeline quizz-urile sau aplicațiile pe care le accesează să se distreze, din curiozitate, din inocență și din lipsa de conștientizare a pericolului. Nu de puține ori îi trăgeam de mânecă pe cei cu care aveam o relație mai apropiată să le explic pericolul în care se află. Cu unii nu îmi permiteam, pe alții și acum îi bat la cap și se distrează pe seama mea. Dar eu îmi văd misiunea îndeplinită: ei rețin informația și sunt mai atenți. Cert este că, fără să știe ce fac, se transformă în propagatori și extensii pentru uneltele care colectează informațiile despre utilizatori.

După ce s-a spart buba Cambridge Analytica, am fost însă puțin mai atentă la aplicațiile pe care le foloseau prietenii mei de pe Facebook și am mers pe firul lor să aflu cine le face și ce companii se află în spatele lor.

QUIZZ STAR – VIRALEMON – FEEDSGURU – FACEAPP

Quizz Star – din pagina privind politica de confidențialitate aflăm care sunt tehnologiile și entitățile declarate cu acces la informațiile colectate: http://ro.quizzstar.com/pages/privacy –  Quizz Star, Google Analytics – AdWords & Admob – Double Click – AdSense, Facebook, StatCounter, Criteo, Taboola și FaceApp – serviciul unui furnizor de prelucrare a imaginilor înregistrat în Rusia.

quizz.jpg

Viralemon are link în pagina de contact spre pagina de Facebook FeedsGuru RO *(cu peste 260.000 de fani în majoritate români), care are precizat la About link către site-ul ro.feedsguru.com. Legătură între cele două site-uri cu aplicații este Growlead Marketing Ltd, o companie de publishing și servicii de marketing online, ai cărei fondatori sunt Vadim Tsyplenkov și Roy Granot.

Ce au în comun toate aceste aplicații?

*** Versiunea site-ului în limba română este un subdomeniu și nu un domeniu .ro, care ar fi însemnat existența unor informații transparente și accesibile autorităților din România.

*** Pagina cu informații despre Politica de confidențialitate este DOAR în limba engleză, deși restul conținutului și aplicațiile sunt în limba română.

*** Date de contact anonimeQuizz Star oferă o adresă de Outlook (quizz.star@outlook.com). Viralemon direcționează către pagina de Facebook FeedsGuru, pe site-ul FeedsGuru contactul duce către pagina de Faceboook, iar în pagina cu Politica de confidențialitate este precizată o adresa de Gmail (feedsguru.contactus@gmail.com.). Compania mamă Growlead are un formular de contact fără o adresă de email explicită sau cu o localizare exactă. Cu alte cuvinte, puține informații publice pentru identificarea unor entități care colectează datele reale de identificare a milioane de oameni.

viralemon contact.jpg

*** Toate aplicațiile folosesc pentru prelucrarea imaginilor FaceApp, companie localizată în Sankt Petersburg, Rusia.

FACEAPP2.jpg

Din pagina cu termenii și condițiile de utilizare ale FaceApp, aflăm la punctul 14 că prin folosirea serviciilor lor ne oferim consimțământul pentru procesarea, transferul și stocarea informațiilor despre noi către alte țări, în care este posibil să nu avem aceleași drepturi și protecție ca în țara natală.

faceapp.jpgȘi asta nu ar fi o problemă având în vedere ironia punctelor care urmează: orice revendicare juridică poate fi transmisă la sediul din Rusia, cu precizarea că organizația funcționează în conformitate cu legile din California, US.

FaceApp3

ÎN LOC DE CONCLUZIE

Cât de mare mai este acum curiozitatea să aflați cât de frumoase ați fi cu un anume fel de machiaj sau cu ce vedetă vă asemănați, după ce vedeți toate aceste minunății din spatele unei aplicații banale și accesibile la un simplu click?

Poate că ar fi cazul să gestionați accesul aplicațiilor de Facebook la datele contului vostru în secțiunea App Settings.

***

Efectul Cambridge Analytica: Val de aplicaţii care colectează şi prelucrează identitatea vizuală a utilizatorilor de Facebook. Recunoaşterea facială – noua mină de aur a datelor personale

 

 

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.