Efectul Cambridge Analytica: Val de aplicaţii care colectează şi prelucrează identitatea vizuală a utilizatorilor de Facebook. Recunoaşterea facială – noua mină de aur a datelor personale

Publicat de

Tot mai multe aplicaţii care solicită accesul la fotografia de profil a utilizatorilor de Facebook pentru a le analiza faţa au invadat reţeaua de socializare. Din prieten în prieten, tot mai mulţi români curioşi aleg să dea click şi să accepte condiţiile de utilizare ale aplicaţiilor, fără să le citească şi fără să se gândească că îşi pun în pericol propria identitate vizuală.

Conform informaţiilor din paginile cu termeni şi condiţii de utilizare, imaginea este corelată şi cu alte date personale despre tehnologia folosită şi activitatea pe internet.

Dacă exemplul Cambridge Analytica a demonstrat cum s-au colectat datele personale prin intermediul unor teste şi aplicaţii online şi cum au fost procesate ulterior şi în ce scopuri, prin colectarea identităţii vizuale se trece la nivelul următor de intruziune în viaţa privată.

Recunoaștere facială şi informaţiile despre identitatea vizuală a utilizatorilor

Experţii în securitate cibernetică au avertizat încă de anul trecut că persoanele care folosesc aplicaţii de acest fel îşi pun în pericol informaţiile personale şi imaginile cu propria persoană pe care le încarcă pe serverele acestora. Dacă recunoaşterea facială este o formă de autentificare, accesul infractorilor cibernetici la aceste date ar vulnerabiliza şi mai mult utilizatorii în cazul unui atac cibernetic.

Avocatul Michael Bradley a precizat prin intermediul ABC Australia că oricine îşi plasează fața pe internet în legătură cu numele și cu alte date de identificare dintr-un cont online este deja foarte vulnerabil la potenţiale utilizări de recunoaștere facială.

Aplicaţii ca interfeţe de colectare a datelor

ro.analyz.me * ro.quizzstar.com * ro.viralemon.comro.feedsguru.com 


Cele patru site-uri pot fi identificate uşor analizând postările prietenilor de pe Facebook care le folosesc aplicaţii şi redistribuie rezultatele public în timeline. Din analiza pe care am făcut-o, un element comun al acestora este faptul că se găsesc puține informații publice pentru identificarea unor entități care colectează datele reale de identificare a milioane de oameni. Mai mult, varianta site-urilor în limba română este doar subdomeniu, paginile cu termenii de utilizare şi politica de confidențialitate sunt doar în limba engleză, iar în cele mai multe cazuri datele de contact sunt anonime sau mascate de paginile de Facebook.

FaceApp – Inteligenţă artificială din Rusia pentru editarea automatizată a fotografiilor


Majoritatea site-urilor care conţin aceste aplicaţii folosesc tehnologii populare la nivel global. Alături de uneltele puse la dispoziţie de Facebook şi Google, tehnologia disponibilă pentru prelucrarea imaginilor prin FaceApp este recunoscută pentru gradul ridicat de atracţie în rândul utilizatorilor.

FaceApp
este o companie localizată în Sankt Petersburg, care prevede în pagina cu termenii și condițiile de utilizare că orice revendicare juridică poate fi transmisă la sediul din Rusia, cu menţiunea că organizația funcționează în conformitate cu legile din California, US.

De asemenea, FaceApp recunoaşte în Politica de confidențialitate că oferă acces la informaţiile utilizatorilor şi altor părţi din grupul la care compania este afiliată, inclusiv organizaţiilor partenere implicate în activitatea serviciilor pe care le oferă, fără să spună care sunt acestea.

„Când utilizați serviciul nostru, serverele noastre înregistrează automat anumite informații despre fișier, inclusiv solicitarea dvs. web, adresa protocolului de Internet, tipul browserului, paginile de trimitere / ieșire și adresele URL, numărul de click-uri și modul în care interacționați cu link-urile din serviciu, paginile de destinație, paginile vizualizate și alte astfel de informații”, se precizează în Politica de confidențialitate FaceApp.

Măsuri de protecţie

Evaluaţi aplicaţiile care au acces la profilul de Facebook în App Setttings şi eliminaţi-le pe cele care nu vă mai sunt necesare.

***

STUDIU DE CAZ Efectul Cambridge Analytica: Ce se află în spatele aplicațiilor de Facebook care colectează datele a milioane de români – QUIZZ STAR, VIRALEMON, FEEDSGURU, FACEAPP

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.